登录  
 加关注
   显示下一条  |  关闭
温馨提示!由于新浪微博认证机制调整,您的新浪微博帐号绑定已过期,请重新绑定!立即重新绑定新浪微博》  |  关闭

z.qxue的博客

相识、相知、相敬、相伴。.......永远.......

 
 
 

日志

 
 

我的母亲--李钦业  

2009-07-02 09:35:20|  分类: 译文 |  标签: |举报 |字号 订阅

  下载LOFTER 我的照片书  |

我的母亲 2008-06-27 15:18---李钦业(3)

 

我母亲一生不愿麻烦别人,在我的印象里,她只有一次让狗咬伤了腿在家躺过几天,其余时间她天天忙碌着,她一生没有住过医院,没有让我们伺候过她,她死时没有久卧病榻,没有受大痛苦,这是她一生德行的最好回报!母亲一生对生活要求极低,没有说过自己想吃什么,想喝什么,想穿什么。她喜欢看电影,每有电影队来村里演电影时,我们给她端上板凳早早放到较好的位置,到时候跟她一路去看电影,她就很高兴。有一年夏天,妈妈要去舅舅家,她提出要给几家舅舅带点实惠的东西,于是每家三斤盐一斤糖,我给挑上,陪着她走十几里山路,她高兴的不得了。1980年我在汉中勉县武侯墓参观,在那儿我给妈妈买了一根手杖,她拿到手后,高兴的笑了,逢人就说这手杖是我给买的,她去世前我一个舅母就说“姐呀,你这手杖以后给了我吧!”妈妈说“好。”后来母亲去世,我们就把那手杖给我舅母了。 

   在我妈妈去世以后,这些事是妈妈不知道的:到1990年我家搬上了两室一厅的楼房,可是妈妈连一天也没住上,我想起来就伤心;1990年她的孙女考上了大学,1993年她的孙儿考上了大学,她一手拉扯大的孩子上了大学,她也没有看到。现在,我的大哥也去世了,大姐和二姐也去世了。妈妈的儿女就剩下我二哥、三姐和我了。我读过张洁写的《世界上最疼我的那个人去了》写她和妈妈的故事,张洁才是个孝女,而我对妈妈没有象人家张洁对妈妈那样细心照料过,想起来我常常自责。

        妈妈的宽容大度,妈妈的坚韧顽强,妈妈的沉默寡言,妈妈的勤劳简朴永远是我学习的榜样。

        如果有来世,我希望我还做我妈妈的儿子。   

  My mother did not want ot bother others in her life, in my impression, only one time she had lain home several days for injured by a dog bit. the rest times, she was busying day by day. she had not gone to the hospital in her life, and no let us severced her, She died fast, no long on the sickbed, not got  hard toutrures. These maybe the best respond of her life's virture.Mother had no anywhat wanted in her living, she did not saied what she wanted to eat,  to drink, to dress. She liked to watch movies, once the film player come at my villege, we placed a small stool early on the better watching position for her , then we went to see the film with mother on time, that made her very happy. One summer day, Mom wanted to go uncle's homes, she suggested to bring some boon things,  3 jins of salt for every family. As an porter I was companing with mom for tens li of mountain way. she felt pleasure very much. in 1980 when visited the Wuhou tomb in Mian county of Hanzhong city, I bought an walkingstick to mom, got it, she dilighted with smilling, told anyone who met that stick was given by me. Before her dead, one of my aunt saied :"old sister,  this walkingstick would please give me late", mother replied "that is ok". After mom died, I given the walkingstick to the aunt. 

 After mom's dead, in 1990, I had moved to an apartment with 2 bedroom and a settingroom, she could not live in for a day. In the same year her granddaughter examed and entranced the university, in 1993, her grandson got into university yet. all of these, mom did not to know, and did not to see. Now. my oldest brother, sister and second old sister are passed off. There are only my second brother, third sister and I leaved from mother. I had read the Zhangjie's article "the person most love me in the world pass away", it was about story of her and her mother, Lady Zhangjie is an filial woman, but I had not nursed mother carefully like Mrs Zhang, thought of that, I am self-blamed frequatly.

       Mom's tolerance-corporation, mom's tortitude-tenacious, mom's reticence, and mom's painstaking-simplicity are always the examples of mine studying.

If there were an otherworldliness, I would hope to be the son of my mom again.

 

       

  评论这张
 
阅读(475)| 评论(2)

历史上的今天

评论

<#--最新日志,群博日志--> <#--推荐日志--> <#--引用记录--> <#--博主推荐--> <#--随机阅读--> <#--首页推荐--> <#--历史上的今天--> <#--被推荐日志--> <#--上一篇,下一篇--> <#-- 热度 --> <#-- 网易新闻广告 --> <#--右边模块结构--> <#--评论模块结构--> <#--引用模块结构--> <#--博主发起的投票-->
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

页脚

网易公司版权所有 ©1997-2018