登录  
 加关注
   显示下一条  |  关闭
温馨提示!由于新浪微博认证机制调整,您的新浪微博帐号绑定已过期,请重新绑定!立即重新绑定新浪微博》  |  关闭

z.qxue的博客

相识、相知、相敬、相伴。.......永远.......

 
 
 

日志

 
 

“海带”生活散记—李钦业  

2010-09-13 14:19:52|  分类: 译文 |  标签: |举报 |字号 订阅

  下载LOFTER 我的照片书  |
  美国见闻之一四八:“海带”生活散记—李钦业2010-09-12  

“HaiDai”(Aged Chineses for looking after gtheir grandsons or grandaughters oversea) life description

Experiences in American (episode 148)---Li Qingye 2010-09-12 

  人们把在海外带孙子外孙的老年人戏称为“海带”,我和老伴因为“海带”从2007年到现在四年间,已经来美国三次了。想当初,当父母的谁不是给孩子们说,你们出去闯吧!可当孩子们真跑的远天远地,当父母的哪一个不是牵肠挂肚、梦绕魂牵?于是,签证,乘机,飞越大洋,和孩子们团聚半年。所幸现在科技先进,坐飞机来美国也只要十多个小时,要是像冰心、梁实秋他们当年赴美留学坐轮船,海上航行月余,那才真叫一个“苦旅”!清代朝廷派驻外公使,官员认为这是苦差,生怕派到自己头上,其中一个原因就是受不了坐船在海上颠簸。

     我在芝加哥任务最轻,外孙女已送幼儿园,我一周接送二三次,其它时间我女儿接送,一日三餐是我老伴的活儿。我主要是看西洋景。

Chinese people often banter some peoples "HaiDai"(means Aged Chineses for looking after their grandsons or grandaughters oversea in Chinese),  Because of "Haidai", since 2007 I and my wife have been in America three times. It was for most parents then said their children that to go abroad to study for your future! But when their children were really in distent abroad no one of the parents don't worry about their children,missing in dream caring in soul. So visa; flight; over the ocean, met their children for half year. Luckly, now modern technique made the trip to Amireca is only more than ten hours by air, if like Bixing, Liang shiqiou in that years,  to study in America by ship, it was a mounth route, that was a real "hard journey"! In Qing dynasty, court sent oversea ambassadors, the Officers thought that was a drudgery, no one wanted to be sent for, one of the reasons was afraid of the sail hardship jolted by the waves.

In Chicago Ihave a few tasks, grandaughter has been in kindergarten, I picked back and up her 2 or 3 times a week, other time, her mamu did these, My wife is for 3 meals a day, the most thing of me is  to  view  local scenes.

“海带”生活散记—李钦业 - z.qxue - z.qxue的博客

 (外婆和文文)(Wenwen and her grandmother)

 去年女儿安排我到美国东部、西部、夏威夷一共游了三次,今年又有黄石七日游,沿途见闻都写在我的博客中,我过去做梦也没有想到我会来美国一住就是半年,还跑到各地旅游……

  不懂英语这可是个大问题。出门我连地铁也不敢独自去坐,就怕坐错车,所好的是公交车我倒是独自可以乘7、12、126、157路车。当然,这“海带”中也有英语很棒又会开车的老同志,他们更高级,他们没有语言障碍,有时间还可以自驾车出去游。

Last year, my daughter arranged me three tours to the east; west of America and Hawaii island. This year made me a 7day Yellowstone National Park trip, all of my seeings an feelings were writed in my blogs, Originally, I never thought that  could be in the America, once for half year, and visited everywhere......

Language is a problem of me, I could not to take tub self, worry  about miss home way. Forturely I can self ride by bus number 7;12;126;157. Certainly, there are good English and driving old men among"Haidais" ,they are better lifes, no language obstacle, with self driving out tours in times.

“海带”生活散记—李钦业 - z.qxue - z.qxue的博客

(我在芝加哥千禧公园)(I am in the Millenary Park)

 有留学生说美国“好山好水好寂寞”,这倒是真的,不过我找到了消除寂寞之道——写博客。我每天早晨第一件事就是打开博客,回复博友,有这么多博友关注、支持,我知足了,写博客劲头更足了。南京薛先生还把我的每一篇美国见闻都翻译成英文发在自己博客里,给我极大鼓舞,写博客成了我每天的大事。我每天出去散步,背上照相机,想照就照,回来就传照片写日志,忙得不亦乐乎。

 Some Chinese oversea stutents said that in the America" Good scnery and loneliness", that is trueth, but I find a way to avoid the solitude—writing the blog. Everday morning my first thing is open  the blog, ansown friends blog, many blog people take care with and support me, I feel satisfied, and write more and more. Mr Xue in Nanjing translates every piece of my blog srticles in English and publishes on his blog, that encourages me very much, writing blog becomes a important thing of my day life. Every day , I bring camera, capture what I want, backhome I send them to my blog diary,I am just busy with my happiness.

“海带”生活散记—李钦业 - z.qxue - z.qxue的博客 (外公外婆与文文在芝加哥林肯公园)(Wenwen is with her grand 'parent in Lincon Park Chicago)

更多、详图文请链接原创网址:http://akliqy.blog.163.com/

  评论这张
 
阅读(326)| 评论(2)

历史上的今天

评论

<#--最新日志,群博日志--> <#--推荐日志--> <#--引用记录--> <#--博主推荐--> <#--随机阅读--> <#--首页推荐--> <#--历史上的今天--> <#--被推荐日志--> <#--上一篇,下一篇--> <#-- 热度 --> <#-- 网易新闻广告 --> <#--右边模块结构--> <#--评论模块结构--> <#--引用模块结构--> <#--博主发起的投票-->
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

页脚

网易公司版权所有 ©1997-2018